måndag 23 maj 2016

Har ett projekt på gång... Säkert inte klart förrens nästa år,eller året efter det.
Ska ta fram nytt blod,friska kaniner och bettfelsfria.
Känns ju verkligen som om kelaveln har för lite kaniner med bra bett osv.
Dels för att människa själv har avlat fram kaniner med för små huvuden och tänderna har ingen platsi munnen... Men även genetiskt eller olyckor kan framstå. All bettfel är inte genetiskt. Så tråkigt när deffkter upptäcks och en hel rad med kaniner är inbalandade..
Ibland upptäcks inte bettfel i tid och människor har avlat vidare på kaniner som inte varit bra. Där vill jag sätta stopp. Om en kanin är bärare med korrekt bett så tycker jag man ska kastrera kaninerna så dom inte hamnar i orätta händer samt skriva på härstamsbevis att den är bärare av bettfel/deffekter..... Sen om man får ungar med bettfel tycker jag man ska ta bort dom... Jag har själv fått avliva kull på bettfel.
Linjeavla kan vara bra för att utesluta bettfel med.
Men därför tänkte jag börja om ifrån början.... "Litar" inte på kelaveln där ute just nu..
Alltså vad som finns bakom den. Hur många kaniner där ute har fel??
Därför ska jag försöka få fram bra...
MEN DE KOMMER TA SIN LILLA TID!!!!!!!!! ;)

Inga kommentarer: